Przebieg dyplomowania
Ogólne zasady dotyczące wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej/magisterskiej i złożenia egzaminu dyplomowego zawarte są w rozdziale VI i II Regulaminu studiów wyższych na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki.

Wybór profili dyplomowania
studia stacjonarne – kierunek Budownictwo
Zapraszamy na obowiązkowe spotkania w sprawie wyboru profilu dyplomowania, które odbędą się w formie zdalnej wg harmonogramu:
18.11; 2.12; 16.12.2025 r. od godziny 18:45.
Spotkanie na Microsoft Teams: link
W ofercie studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku Budownictwo od semestru 6 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Budowle hydrotechniczne i geotechnika – Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów L-9
- Budownictwo ochronne – Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
- Budownictwo ogólne i przemysłowe – Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
- Energooszczędne technologie w budownictwie – Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
- Inżynieria materiałów budowlanych – Katedra Inżynierii Materiałów Budowlanych L-2
- Konstrukcje metalowe – Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych L-3
- Konstrukcje żelbetowe i murowe – Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych L-1
- Mechanika materiałów i konstrukcji budowlanych – Katedra Mechaniki Budowli i Materiałów L-8
- Modelowanie komputerowe – Katedra Technologii Informatycznych w Inżynierii L-10
- Mosty i budowle podziemne – Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych L-3
- Planowanie i analizy kosztowe – Katedra Zarządzania w Budownictwie L-7
- Projektowanie i utrzymanie różnorodnych konstrukcji z betonu – Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych L-1
- Projektowanie infrastruktury drogowej – Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-5
- Projektowanie infrastruktury szynowej – Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-5
- Technologia i organizacja – Katedra Zarządzania w Budownictwie L-7
W celu wybrania profilu, należy zalogować się stronie: https://profilewil.pk.edu.pl/ (login: NIU/UID, hasło: numer albumu)
)Wybór możliwy od 17 grudnia 2025 r.
Zakończenie procesu wyboru: 9 stycznia 2026 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych. O przydziale decyduje średnia ocen z dotychczasowego toku studiów.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną dolosowane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
Wybór profilu jest ostateczny – zmiany w późniejszym terminie nie będą możliwe.
studia stacjonarne – kierunek Transport
Zapraszamy na obowiązkowe spotkanie w sprawie wyboru profilu dyplomowania, które odbędzie się 17 listopada w godz. 12:45-14:15 w sali 411.
W ofercie studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku Transport od semestru 6 do wyboru są następujące profile dyplomowania:
- Logistyka i Spedycja – Katedra Systemów Transportowych i Logistycznych L-6
- Transport kolejowy -Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-5
- Transport lotniczy – Katedra Systemów Transportowych i Logistycznych L-6
- Transport pasażerski – Katedra Systemów Transportowych i Logistycznych L-6
Na spotkaniu zostanie Państwu przedstawiona oferta poszczególnych profili dyplomowania oraz przybliżona zostanie tematyka przyszłych inżynierskich prac dyplomowych.
W spotkaniu udział wezmą przedstawiciele Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-05 oraz Katedry Systemów Transportowych i Logistycznych L-06.
studia niestacjonarne I stopnia, kierunek Budownictwo i Transport
W ofercie studiów niestacjonarnych I stopnia na kierunku Budownictwo od semestru 8 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Konstrukcje budowlane i inżynierskie
- Infrastruktura drogowa i kolejowa
- Planowanie i analizy kosztowe
- Technologia i organizacja
W ofercie studiów niestacjonarnych I stopnia na kierunku Transport, od semestru 8 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Transport kolejowy
- Transport pasażerski
- Logistyka i spedycja
Oprócz przedmiotów ogólnych i kierunkowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 4 roku → ankieta.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
W ramach profilu KBI oraz IDK realizowane będą przedmioty, które uzyskają większość głosów.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
studia niestacjonarne II stopnia, kierunek Budownictwo – specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
W ofercie studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Budownictwo, specjalności Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie od semestru 3, do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Konstrukcje mostowe, metalowe i drewniane (KMMD) – jednostka prowadząca: L-3
- Systemowe rozwiązania w budownictwie ogólnym (SRBO) – jednostka prowadząca: L-4
- Konstrukcje żelbetowe, murowe i sprężone (KZMS) – jednostka prowadząca: L-1
Oprócz przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 1 roku → ankieta.
Do wypełnienia ankiety wymagane jest zalogowanie się do uczelnianego konta Microsoft.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
studia niestacjonarne II stopnia, kierunek Budownictwo – specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
W ofercie studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Budownictwo, specjalności Technologia i organizacja budownictwa od semestru 3 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Budownictwo deweloperskie (BD) – jednostka prowadząca: L-7
- Proces inwestycyjny w budownictwie (PIB) – jednostka prowadząca: L-7
Oprócz przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 1 roku → ankieta.
Do wypełnienia ankiety wymagane jest zalogowanie się do uczelnianego konta Microsoft.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
studia niestacjonarne II stopnia, kierunek Budownictwo – specjalność Infrastruktura Drogowa i Kolejowa
w ofercie studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Budownictwo, specjalności Infrastruktura drogowa i kolejowa od semestru 3, do wyboru są następujące profile dyplomowania:
- Drogi kolejowe (DK) – jednostka prowadząca: L-5
- Drogi samochodowe (DS) – jednostka prowadząca: L-5
Oprócz przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne – profil DK / profil DS.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 1 roku → ankieta.
Do wypełnienia ankiety wymagane jest zalogowanie się do uczelnianego konta Microsoft.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
Poniżej zebrano najważniejsze kroki związane z dyplomowaniem na WIL — od wyboru promotora i tematu pracy, przez procedurę w systemach uczelnianych, aż po dokumenty wymagane do obrony.
Informacje mają pomóc przejść cały proces spokojnie i terminowo.
Przebieg dyplomowania – krok po kroku
Potrzebujesz wersji w pigułce? Znajdziesz ją pod linkiem.
1 Wybór promotora i tematu pracy
Kiedy?
Pod koniec przedostatniego semestru studiów student wybiera promotora oraz temat pracy dyplomowej i zgłasza ten fakt w jednostce (katedrze) dyplomującej.
O czym warto pamiętać?
- wybór promotora i tematu jest warunkiem formalnego rozpoczęcia dyplomowania,
- szczegółowe wytyczne dotyczące formy pracy dostępne są w jednostkach dyplomujących.
2 Semestr dyplomowy (ostatni) – przygotowanie pracy
Na czym polega?
W semestrze dyplomowym student przygotowuje pracę pod opieką promotora oraz realizuje zajęcia związane z dyplomowaniem (m.in. seminarium dyplomowe) w jednostce prowadzącej specjalność oraz profil dyplomowania.
Dodatkowe zasady dyplomowania na studiach II stopnia WIL
- Od roku akademickiego 2024/25 student studiów II stopnia prowadzonych na Wydziale Inżynierii Lądowej w danej specjalności może realizować pracę dyplomową pod opieką promotora z katedry WIL innej niż prowadząca tę specjalność. Pracę dyplomową w ASAP archiwizuje pracownik katedry, z której jest promotor.
- Student, zainteresowany realizacją pracy dyplomowej poza jednostką prowadzącą specjalność, na której studiuje, zobowiązany jest do złożenia do właściwego prodziekana pisemnego wniosku wraz z uzasadnieniem. Wniosek powinien być zaopiniowany przez potencjalnego promotora oraz kierownika jednostki, w której zatrudniony jest promotor, w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta odnośnie do możliwości realizacji proponowanego tematu pracy.
- Niezależnie od jednostki prowadzącej dyplom, student uczestniczy w zajęciach związanych z dyplomowaniem, w tym w seminarium dyplomowym, w jednostce prowadzącej specjalność i profil dyplomowania (jeśli dotyczy).
- Niezależnie od jednostki prowadzącej dyplom, student przystępuje do egzaminu dyplomowego w jednostce prowadzącej specjalność i profil dyplomowania (jeśli dotyczy). Na egzaminie dyplomowym studenta obowiązują zagadnienia kierunkowe oraz specjalnościowe ze specjalności, na której studiuje.
- Pracę dyplomową w ASAP archiwizuje pracownik katedry, z której jest promotor.
3 Zatwierdzenie tytułu i deklaracja (tytulpracy + katedra)
Kiedy?
W semestrze dyplomowym, w terminie:
- semestr zimowy – do końca pierwszego tygodnia stycznia,
- semestr letni – do końca pierwszego tygodnia czerwca lub września (zależnie od terminu obrony).
KROK 1: weryfikacja tytułu pracy PL i EN
Tytuł pracy należy zatwierdzić na stronie: https://tytulpracy.wil.pk.edu.pl (przy pierwszym logowaniu: użytkownik – nr albumu, hasło – nr PESEL).
KROK 2: deklaracja w katedrze
Po zatwierdzeniu tytułu student składa w katedrze deklarację wyboru tematu pracy i promotora.
Jeżeli praca jest wspólna (2 osoby), trzeba to zaznaczyć w deklaracji i wskazać współautora.
Co dalej?
Katedra przekazuje deklarację do dziekanatu, a dziekanat wprowadza temat do systemu eHMS / Wirtualnego Dziekanatu.
4 Wprowadzenie tematu do eHMS / Wirtualnego Dziekanatu
Co dzieje się dalej?
- Katedra przekazuje deklarację do dziekanatu.
- Dziekanat wprowadza temat do systemu do 5 dni (wprowadzany jest wyłącznie temat zweryfikowany na stronie tytulpracy.wil.pk.edu.pl).
Jak sprawdzić, czy temat jest już w systemie?
W Wirtualnym Dziekanacie → „Dane podstawowe” → „Informacja o toku studiów” przy pozycji „Promotor” powinno pojawić się nazwisko opiekuna.
Terminy przekazania deklaracji przez katedry do dziekanatu:
- semestr zimowy: do 10 stycznia,
- semestr letni:
- do 10 czerwca – przy obronach w lipcu,
- do 10 września – przy obronach we wrześniu.
UWAGA: jeśli którykolwiek z dwóch kroków w punkcie 3. zostanie pominięty, praca nie może zostać wprowadzona do ASAP.
5 ASAP, antyplagiat, korekty tytułu
Kiedy można dodać pracę do ASAP?
Dopiero po wprowadzeniu tematu przez dziekanat do eHMS / WD.
Co zrobić?
Student wprowadza tekst pracy w formacie PDF do systemu ASAP i uczestniczy w procesie weryfikacji antyplagiatowej.
Ważne zasady:
– student nie może wprowadzić pracy do ASAP bez wcześniejszego sprawdzenia tytułu w eHMS,
– jeśli po terminach wskazanych w punkcie 4. trzeba skorygować tytuł, student składa w dziekanacie oświadczenie o zmianach w temacie pracy.
Należy przeczytać przed dodaniem pracy:
6 Opinia promotora, recenzja i protokół
Jak przebiega ocena pracy?
- system generuje raport podobieństwa oraz raport JSA,
- promotor akceptuje analizę i dodaje opinię oraz ocenę pracy,
- recenzent dodaje opinię oraz ocenę pracy,
- promotor wpisuje ocenę z „Przygotowania pracy dyplomowej” do protokołu w eHMS.
7 Dokumenty do dziekanatu (najlepiej 2 tygodnie przed obroną)
Dokumenty należy złożyć najlepiej ok. 2 tygodnie przed obroną, najpóźniej 3 dni robocze przed egzaminem dyplomowym.
Wydruki z ASAP:
- Oświadczenie o samodzielnym wykonaniu pracy dyplomowej.
- Pierwsza strona raportu podobieństwa (zakładka: Analiza antyplagiatowa).
- Raport JSA ogólny (zakładka: Analiza antyplagiatowa),
- Oświadczenie promotora o dopuszczeniu do obrony – z zakładki do druku: Ocena raportu (często przekazuje promotor).
Pozostałe wymagane dokumenty:
- Deklaracja wyboru tematu pracy dyplomowej – do dziekanatu dostarcza katedra.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
- Wniosek o wydanie kompletu dyplomu
- Wniosek o dodatkowy odpis dyplomu / suplementu (opcjonalnie)
- LEGITYMACJA studencka lub Oświadczenie dotyczące legitymacji (II stopień)
- Karta odejścia (najpóźniej przy odbiorze dyplomu)
- Informacje o dodatkowych osiągnięciach zrealizowanych w trakcie trwania studiów do suplementu (opcjonalnie)
Opłata za dyplom:
- Studenci z toku studiów rozpoczętego do 30.09.2019 r.:
- dyplom PL – 60 zł,
- dyplom PL + odpis w języku obcym – 100 zł,
- każdy dodatkowy odpis obcojęzyczny – 40 zł.
- Studenci z toku studiów rozpoczętego 1.10.2019 r. lub później:
- dyplom podstawowy (PL lub PL+EN) – bezpłatnie,
- dodatkowy odpis dyplomu / suplementu w j. obcym – 20 zł.
8 Odbiór dyplomu / wysyłka pocztą
Odbiór dyplomu jest możliwy wyłącznie po dostarczeniu do dziekanatu uzupełnionej w całości Karty odejścia.
Odbiór osobisty
Dyplom ukończenia studiów na WIL lub zaświadczenie o ukończeniu studiów można odebrać w Dziekanacie, budynek główny PK, IV p. pokój nr 412b tel. 12 628-25-32 (studia stacjonarne) lub II p. pokój nr 224 tel. 12 628-23-05 (studia niestacjonarne) w godzinach urzędowania Dziekanatu.
Wysyłka dyplomu pocztą
Na pisemny wniosek absolwenta dyplom może być wysłany pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Dowiedz się więcej o wysyłce dyplomu
Politechnika Krakowska wprowadza możliwość otrzymania przez absolwentów za pośrednictwem Poczty Polskiej kompletu dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz odpisami oraz dodatkowego odpisu dyplomu w języku polskim lub języku obcym, dodatkowego odpisu suplementu do dyplomu w języku polskim lub języku angielskim.
Przesłanie dokumentów za pośrednictwem Poczty Polskiej odbywa się na wniosek absolwenta:
1) wniosek o przesłanie dokumentów na terenie Polski (wzór nr 1);
2) wniosek o przesłanie dokumentów za granicę (wzór nr 2).
Dokumenty przesyłane są przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru albo przesyłką poleconą, w przypadku przesyłki do następujących krajów: Brazylii, Danii, Irlandii Północnej i Wielkiej Brytanii.
Absolwent ponosi koszt opłaty za przesyłkę. W przypadku przesyłki na terenie Polski opłata wynosi 19,60 zł. W przypadku przesyłki za granicę, przed przekazaniem do dziekanatu wniosku (wzór nr 2), absolwent informuje pracownika dziekanatu o kraju wysyłki kompletu dyplomu oraz wnosi wskazaną przez pracownika dziekanatu opłatę w polskich złotych za przesyłkę zagraniczną.
Skan wypełnionego i własnoręcznie podpisanego wniosku (wzór nr 1 albo wzór nr 2) absolwent przekazuje do dziekanatu za pomocą Wirtualnego Dziekanatu w systemie eHMS/dsys bądź poprzez skrytkę ePUAP. Do wniosku absolwent dołącza potwierdzenie wniesienia opłaty za przesyłkę.
W przypadku stwierdzenia poprawności wniosku dziekanat przesyła do absolwenta dokumenty, a w przypadku stwierdzenia błędów/braków we wniosku dziekanat informuje absolwenta (odpowiednio poprzez Wirtualny Dziekanat albo skrytkę ePUAP) o błędach/brakach we wniosku i wzywa absolwenta do ich usunięcia.
W przypadku przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru absolwent odbierając przesyłkę podpisuje formularz potwierdzenia odbioru, tzw. „zwrotkę” i przekazuje podpisaną „zwrotkę” pracownikowi Poczty Polskiej.
Ponadto absolwent jest zobowiązany do przekazania do dziekanatu, za pomocą Wirtualnego Dziekanatu w systemie eHMS/dsys bądź poprzez skrytkę ePUAP, wypełnionego i własnoręcznie podpisanego skanu potwierdzenia odbioru kompletu dyplomu (wzór nr 3).