Przebieg dyplomowania
Ogólne zasady dotyczące wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej/magisterskiej i złożenia egzaminu dyplomowego zawarte są w rozdziale VI i II Regulaminu studiów wyższych na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki uchwalony przez Senat PK w dniu 26 kwietnia 2023 r.

Wybór profili dyplomowania
studia stacjonarne – kierunek Budownictwo
Zapraszamy na obowiązkowe spotkania w sprawie wyboru profilu dyplomowania, które odbędą się w formie zdalnej wg harmonogramu:
18.11; 2.12; 16.12.2025 r. od godziny 18:45.
Spotkanie na Microsoft Teams: link
W ofercie studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku Budownictwo od semestru 6 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Budowle hydrotechniczne i geotechnika – Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów L-9
- Budownictwo ochronne – Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
- Budownictwo ogólne i przemysłowe – Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
- Energooszczędne technologie w budownictwie – Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
- Inżynieria materiałów budowlanych – Katedra Inżynierii Materiałów Budowlanych L-2
- Konstrukcje metalowe – Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych L-3
- Konstrukcje żelbetowe i murowe – Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych L-1
- Mechanika materiałów i konstrukcji budowlanych – Katedra Mechaniki Budowli i Materiałów L-8
- Modelowanie komputerowe – Katedra Technologii Informatycznych w Inżynierii L-10
- Mosty i budowle podziemne – Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych L-3
- Planowanie i analizy kosztowe – Katedra Zarządzania w Budownictwie L-7
- Projektowanie i utrzymanie różnorodnych konstrukcji z betonu – Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych L-1
- Projektowanie infrastruktury drogowej – Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-5
- Projektowanie infrastruktury szynowej – Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-5
- Technologia i organizacja – Katedra Zarządzania w Budownictwie L-7
W celu wybrania profilu, należy zalogować się stronie: https://profilewil.pk.edu.pl/
Wybór możliwy od 17 grudnia 2025 r.
Zakończenie procesu wyboru: 9 stycznia 2026 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych. O przydziale decyduje średnia ocen z dotychczasowego toku studiów.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną dolosowane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
Wybór profilu jest ostateczny – zmiany w późniejszym terminie nie będą możliwe.
studia niestacjonarne I stopnia, kierunek Budownictwo i Transport
W ofercie studiów niestacjonarnych I stopnia na kierunku Budownictwo od semestru 8 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Konstrukcje budowlane i inżynierskie
- Infrastruktura drogowa i kolejowa
- Planowanie i analizy kosztowe
- Technologia i organizacja
W ofercie studiów niestacjonarnych I stopnia na kierunku Transport, od semestru 8 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Transport kolejowy
- Transport pasażerski
- Logistyka i spedycja
Oprócz przedmiotów ogólnych i kierunkowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 4 roku → ankieta.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
W ramach profilu KBI oraz IDK realizowane będą przedmioty, które uzyskają większość głosów.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
studia niestacjonarne II stopnia, kierunek Budownictwo – specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
W ofercie studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Budownictwo, specjalności Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie od semestru 3, do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Konstrukcje mostowe, metalowe i drewniane (KMMD) – jednostka prowadząca: L-3
- Systemowe rozwiązania w budownictwie ogólnym (SRBO) – jednostka prowadząca: L-4
- Konstrukcje żelbetowe, murowe i sprężone (KZMS) – jednostka prowadząca: L-1
Oprócz przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 1 roku → ankieta.
Do wypełnienia ankiety wymagane jest zalogowanie się do uczelnianego konta Microsoft.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
studia niestacjonarne II stopnia, kierunek Budownictwo – specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
W ofercie studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Budownictwo, specjalności Technologia i organizacja budownictwa od semestru 3 do wyboru są następujące profile dyplomowania
- Budownictwo deweloperskie (BD) – jednostka prowadząca: L-7
- Proces inwestycyjny w budownictwie (PIB) – jednostka prowadząca: L-7
Oprócz przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne.
Wybór profilu: Wirtualny Dziekanat → ogłoszenie dla 1 roku → ankieta.
Do wypełnienia ankiety wymagane jest zalogowanie się do uczelnianego konta Microsoft.
Termin wyboru: do 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
UWAGA: Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
studia niestacjonarne II stopnia, kierunek Budownictwo – specjalność Infrastruktura Drogowa i Kolejowa
w ofercie studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Budownictwo, specjalności Infrastruktura drogowa i kolejowa od semestru 3, do wyboru są następujące profile dyplomowania:
- Drogi kolejowe (DK) – jednostka prowadząca: L-5
- Drogi samochodowe (DS) – jednostka prowadząca: L-5
Oprócz przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych, w ramach danego profilu, do realizacji będą przedmioty wybieralne – profil DK / profil DS.
W celu wybrania profilu, należy zalogować się w Wirtualnym dziekanacie – tam w ogłoszeniu dla 1 roku będzie udostępniony link do ankiety.
UWAGA! do wypełnienia ankiety wymagane jest zalogowanie się do uczelnianego konta Microsoft.
Wyboru należy dokonać najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r.
Dany profil zostanie uruchomiony przy minimalnie 12 osobach chętnych.
UWAGA!!! Osoby, które w ustalonym terminie nie dokonają wyboru, zostaną odgórnie dopisane do profilu, na którym będą dostępne miejsca.
Poniżej zebrano najważniejsze kroki związane z dyplomowaniem na WIL — od wyboru promotora i tematu pracy, przez procedurę w systemach uczelnianych, aż po dokumenty wymagane do obrony.
Informacje mają pomóc przejść cały proces spokojnie i terminowo.
Przebieg dyplomowania – krok po kroku
Potrzebujesz wersji do wydruku? Znajdziesz ją pod linkiem.
1 Wybór promotora i tematu pracy
Kiedy?
Pod koniec przedostatniego semestru studiów student wybiera promotora oraz temat pracy dyplomowej i zgłasza ten fakt w jednostce (katedrze) dyplomującej.
Co warto pamiętać?
- wybór promotora i tematu jest warunkiem formalnego rozpoczęcia dyplomowania,
- szczegółowe wytyczne dotyczące formy pracy dostępne są w jednostkach dyplomujących (lista katedr znajduje się niżej na stronie).
2 Semestr dyplomowy (ostatni) – przygotowanie pracy
Na czym polega?
W semestrze dyplomowym student przygotowuje pracę pod opieką promotora oraz realizuje zajęcia związane z dyplomowaniem (m.in. seminarium dyplomowe) w jednostce prowadzącej specjalność i ewentualny profil dyplomowania.
Dodatkowe zasady dyplomowania na studiach II stopnia WIL
- Od roku akademickiego 2024/25 student studiów II stopnia prowadzonych na Wydziale Inżynierii Lądowej w danej specjalności może realizować pracę dyplomową pod opieką promotora z katedry WIL innej niż prowadząca tę specjalność. Pracę dyplomową w ASAP archiwizuje pracownik katedry, z której jest promotor.
- Student, zainteresowany realizacją pracy dyplomowej poza jednostką prowadzącą specjalność, na której studiuje, zobowiązany jest do złożenia do właściwego prodziekana pisemnego wniosku wraz z uzasadnieniem. Wniosek powinien być zaopiniowany przez potencjalnego promotora oraz kierownika jednostki, w której zatrudniony jest promotor, w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta odnośnie do możliwości realizacji proponowanego tematu pracy.
- Niezależnie od jednostki prowadzącej dyplom, student uczestniczy w zajęciach związanych z dyplomowaniem, w tym w seminarium dyplomowym, w jednostce prowadzącej specjalność i profil dyplomowania (jeśli dotyczy).
- Niezależnie od jednostki prowadzącej dyplom, student przystępuje do egzaminu dyplomowego w jednostce prowadzącej specjalność i profil dyplomowania (jeśli dotyczy). Na egzaminie dyplomowym studenta obowiązują zagadnienia kierunkowe oraz specjalnościowe ze specjalności, na której studiuje.
- Pracę dyplomową w ASAP archiwizuje pracownik katedry, z której jest promotor.
3 Zatwierdzenie tytułu i deklaracja (tytulpracy + katedra)
Kiedy?
W semestrze dyplomowym, w terminie:
- semestr zimowy – do końca pierwszego tygodnia stycznia,
- semestr letni – do końca pierwszego tygodnia czerwca lub września (zależnie od terminu obrony).
KROK 1: weryfikacja tytułu pracy PL i EN
Tytuł pracy należy zatwierdzić na stronie: https://tytulpracy.wil.pk.edu.pl (przy pierwszym logowaniu: użytkownik – nr albumu, hasło – nr PESEL).
KROK 2: deklaracja w katedrze
Po zatwierdzeniu tytułu student składa w katedrze deklarację wyboru tematu pracy i promotora.
Jeżeli praca jest wspólna (2 osoby), trzeba to zaznaczyć w deklaracji i wskazać współautora.
Co dalej?
Katedra przekazuje deklarację do dziekanatu, a dziekanat wprowadza temat do systemu eHMS / Wirtualnego Dziekanatu.
4 Wprowadzenie tematu do eHMS / Wirtualnego Dziekanatu
Co dzieje się dalej?
- Katedra przekazuje deklarację do dziekanatu.
- Dziekanat wprowadza temat do systemu do 5 dni (wprowadzany jest wyłącznie temat zweryfikowany na stronie tytulpracy.wil.pk.edu.pl).
Jak sprawdzić, czy temat jest już w systemie?
W Wirtualnym Dziekanacie → „Dane podstawowe” → „Informacja o toku studiów” przy pozycji „Promotor” powinno pojawić się nazwisko opiekuna.
Terminy przekazania deklaracji przez katedry do dziekanatu:
- semestr zimowy: do 10 stycznia,
- semestr letni:
- do 10 czerwca – przy obronach w lipcu,
- do 10 września – przy obronach we wrześniu.
UWAGA: jeśli którykolwiek z dwóch kroków w punkcie 3. zostanie pominięty, praca nie może zostać wprowadzona do ASAP.
5 ASAP, antyplagiat, korekty tytułu
Kiedy można dodać pracę do ASAP?
Dopiero po wprowadzeniu tematu przez dziekanat do eHMS / WD.
Co zrobić?
Student wprowadza tekst pracy w formacie PDF do systemu ASAP i uczestniczy w procesie weryfikacji antyplagiatowej.
Ważne zasady:
– student nie może wprowadzić pracy do ASAP bez wcześniejszego sprawdzenia tytułu w eHMS,
– jeśli po terminach wskazanych w punkcie 4. trzeba skorygować tytuł, student składa w dziekanacie oświadczenie o zmianach w temacie pracy.
Warto przeczytać przed dodaniem pracy:
6 Opinia promotora, recenzja i protokół
Jak przebiega ocena pracy?
- system generuje raport podobieństwa,
- promotor akceptuje analizę i dodaje opinię oraz ocenę pracy,
- recenzent dodaje recenzję i ocenę,
- promotor wpisuje ocenę z „Przygotowania pracy dyplomowej” do protokołu.
7 Dokumenty do dziekanatu (najlepiej 2 tygodnie przed obroną)
Dokumenty należy złożyć najlepiej ok. 2 tygodnie przed obroną, najpóźniej 3 dni robocze przed egzaminem dyplomowym.
Wydruki z ASAP:
- Oświadczenie o samodzielnym wykonaniu pracy dyplomowej.
- Pierwsza strona raportu podobieństwa (Analiza antyplagiatowa).
- Skrócony raport JSA (zakładka „Analiza JSA”).
- Oświadczenie promotora o dopuszczeniu do obrony (często przekazuje promotor).
Dokumenty uczelniane:
- Deklaracja wyboru tematu pracy dyplomowej – do dziekanatu dostarcza katedra.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
- Wniosek o wydanie kompletu dyplomu
- Wniosek o dodatkowy odpis dyplomu / suplementu (opcjonalnie)
- LEGITYMACJA studencka lub Oświadczenie dotyczące legitymacji (II stopień)
- Karta odejścia
- Informacje o dodatkowych osiągnięciach zrealizowanych w trakcie trwania studiów do suplementu (opcjonalnie)
Opłata za dyplom:
- Studenci z toku studiów rozpoczętego do 30.09.2019 r.:
- dyplom PL – 60 zł,
- dyplom PL + odpis w języku obcym – 100 zł,
- każdy dodatkowy odpis obcojęzyczny – 40 zł.
- Studenci z toku studiów rozpoczętego 1.10.2019 r. lub później:
- dyplom podstawowy (PL lub PL+EN) – bezpłatnie,
- dodatkowy odpis dyplomu / suplementu w j. obcym – 20 zł.
8 Odbiór dyplomu / wysyłka pocztą
Odbiór osobisty
Dyplom ukończenia studiów na WIL lub zaświadczenie o ukończeniu studiów można odebrać w Dziekanacie, budynek główny PK, IV p. pokój nr 412b tel. 12 628-25-32 (studia stacjonarne) lub II p. pokój nr 224 tel. 12 628-23-05 (studia niestacjonarne) w godzinach urzędowania Dziekanatu.
Wysyłka dyplomu pocztą
Na pisemny wniosek absolwenta dyplom może być wysłany pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Dowiedz się więcej o wysyłce dyplomu
Politechnika Krakowska wprowadza możliwość otrzymania przez absolwentów za pośrednictwem Poczty Polskiej kompletu dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz odpisami oraz dodatkowego odpisu dyplomu w języku polskim lub języku obcym, dodatkowego odpisu suplementu do dyplomu w języku polskim lub języku angielskim.
Przesłanie dokumentów za pośrednictwem Poczty Polskiej odbywa się na wniosek absolwenta:
1) wniosek o przesłanie dokumentów na terenie Polski (wzór nr 1);
2) wniosek o przesłanie dokumentów za granicę (wzór nr 2).
Dokumenty przesyłane są przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru albo przesyłką poleconą, w przypadku przesyłki do następujących krajów: Brazylii, Danii, Irlandii Północnej i Wielkiej Brytanii.
Absolwent ponosi koszt opłaty za przesyłkę. W przypadku przesyłki na terenie Polski opłata wynosi 19,60 zł. W przypadku przesyłki za granicę, przed przekazaniem do dziekanatu wniosku (wzór nr 2), absolwent informuje pracownika dziekanatu o kraju wysyłki kompletu dyplomu oraz wnosi wskazaną przez pracownika dziekanatu opłatę w polskich złotych za przesyłkę zagraniczną.
Skan wypełnionego i własnoręcznie podpisanego wniosku (wzór nr 1 albo wzór nr 2) absolwent przekazuje do dziekanatu za pomocą Wirtualnego Dziekanatu w systemie eHMS/dsys bądź poprzez skrytkę ePUAP. Do wniosku absolwent dołącza potwierdzenie wniesienia opłaty za przesyłkę.
W przypadku stwierdzenia poprawności wniosku dziekanat przesyła do absolwenta dokumenty, a w przypadku stwierdzenia błędów/braków we wniosku dziekanat informuje absolwenta (odpowiednio poprzez Wirtualny Dziekanat albo skrytkę ePUAP) o błędach/brakach we wniosku i wzywa absolwenta do ich usunięcia.
W przypadku przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru absolwent odbierając przesyłkę podpisuje formularz potwierdzenia odbioru, tzw. „zwrotkę” i przekazuje podpisaną „zwrotkę” pracownikowi Poczty Polskiej.
Ponadto absolwent jest zobowiązany do przekazania do dziekanatu, za pomocą Wirtualnego Dziekanatu w systemie eHMS/dsys bądź poprzez skrytkę ePUAP, wypełnionego i własnoręcznie podpisanego skanu potwierdzenia odbioru kompletu dyplomu (wzór nr 3).