
M-Ar-Che-F” to ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Na platformie e-learningowej Politechniki Krakowskiej uczestnicy konkursu mogą znaleźć mini-kursy. Za ich zaliczenie przyznawane są punkty. Wygrywa ten, kto ukończy największą liczbę kursów. Nagrodzeni zostaną także nauczyciele oraz szkoły najbardziej zaangażowane w konkurs.
Swój udział w konkursie możesz zgłaszać indywidualnie albo może Cię zgłosić nauczycie. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie marchef.pk.edu.pl. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 stycznia 2026 r. Konkurs przeprowadzany jest w formie zdalnej na platformie e-learningowej Politechniki Krakowskiej. To właśnie tam znajdziesz mini-kursy, których tematyka poszerza materiał obowiązujący w szkołach ponadpodstawowych. Możesz wziąć udział w każdym z mini-kursów. Po spełnieniu warunków zaliczenia danego mini-kursu zdobędziesz jednej punkt. Twój ogólny wynik to suma zdobytych punktów. Warto podkreślić, że na laureatów konkursu czekają nagrody pieniężne, pamiątkowe gadżety oraz dodatkowe punkty w postępowaniu rekrutacyjnym na wszystkie kierunki studiów pierwszego stopnia na Politechnice Krakowskiej: 50 punktów (I miejsce), 40 punktów (II miejsce), 30 punktów (III miejsce). Organizatorzy przewidzieli także nagrodzenie nauczycieli i szkół, które szczególnie mocno zaangażują się we współpracę z Politechniką Krakowską w zakresie mini-kursów.
Lista kursów, z których możesz wybierać:
W zakresie budownictwa:
„Budownictwo energooszczędne”
„Jak czytać rysunek architektoniczny?”
„Jak poprawnie wykonać pomiar kamerą termowizyjną?”
„Zaawansowane materiały konstrukcyjne”
„Fundamenty”
„Komfort cieplny”
„Z czego wznosić ściany murowane budynków – część 1”
„Z czego wznosić ściany murowane budynków – część 2”
„Okna w budynkach mieszkalnych”
„Schody”
„Konstrukcje schodów”
„Tarasy i dachy zielone”
„Dachy strome i konstrukcje więźby drewnianej”
„Ściany drewniane”
„Nowoczesne konstrukcje drewniane”
W zakresie informatyki:
„Edycja video”
„Modelowanie 3D. Wprowadzenie”
„Modelowanie 3D. Wprowadzenie cz.2”
„Podstawy programowania w języku C cz. 1 – Operatory, typy danych”
„Podstawy programowania w języku C 2 – Wyrażenia warunkowe, pętle”
„Podstawy programowania w języku C 3 – Tablice, wektory i macierze”
„Podstawy programowania w języku C, cz. 4 – Wskaźniki”
„Podstawy systemu Linux”
W zakresie chemii:
„Chromatografia kolumnowa”
„Twardość wody”
„Utlenianie i redukcja +TLC – Synteza Kwasu Benzoesowego”
„Skala pH – wskaźniki, pHmetr i miareczkowanie potencjometryczne”
„Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki”
„Wymiana ciepła w inżynierii chemicznej”
„Kolorowy wodór”
„Proekologiczne katalizatory”
„OZE w Inżynierii Chemicznej”
W zakresie fizyki:
„Ewolucja gwiazd”
„Jak zamarza woda”
„Czy istnieją monopole magnetyczne”
„Ruch falowy”
„Polaryzacja światła cz.1”
„Polaryzacja światła cz.2”
„Polaryzacja światła cz.3”
„Staczanie się ciał symetrycznych z równi pochyłej”
„Inercjalne układy odniesienia”
„Układy nieinercjalne część 1 – Nieinercjalne układy odniesienia poruszające się ruchem przyspieszonym prostoliniowym”
„Układy nieinercjalne część 2 – Obracające się układy odniesienia. Siła odśrodkowa”
„Układy nieinercjalne część 3 – Obracające się układy odniesienia. Siła Coriolisa”
„Układy nieinercjalne część 4 – Efekty Coriolisa na Ziemi”
„Układy nieinercjalne część 5 – Stan nieważkości w układach nieinercjalnych w polu grawitacyjnym”
„Układy nieinercjalne część 6 – Sztuczna grawitacja w układach nieinercjalnych w kosmosie”
W zakresie matematyki:
„Iloczyn skalarny i wektorowy”
„Płaszczyzna i prosta w przestrzeni”
„Wprowadzenie do macierzy”
„Rozwiązywanie układów równań liniowych z wykorzystaniem Twierdzenia Cramera”
„Elementy kombinatoryki”
„Indukcja matematyczna”
„Działania i relacje na zbiorach”
„Funkcje cyklometryczne”
„Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej”
„Obliczanie granic funkcji z wykorzystaniem reguły de l’Hospitala”
„Asymptoty”
„Liczby zespolone 1”
„Liczby zespolone 2”
W zakresie architektury krajobrazu:
„Przygotowanie portfolio”
„Rysunek odręczny”
„Rysunek odręczny dla kandydatów na architekturę krajobrazu, cz. 2”