Porozumienie z firma Yunex Sp. z o.o.

24 lutego 2025 roku w gabinecie Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr hab. inż. Lucyny Domagały, prof. PK, oficjalnie nawiązano współpracę z firmą Yunex Traffic Polska. Podpisana umowa stanowi formalne potwierdzenie wieloletnich relacji między Yunex Traffic a Katedrą Systemów Transportowych WIL PK. Yunex Traffic to globalny lider w dziedzinie adaptacyjnego sterowania i zarządzania ruchem drogowym. Firma wdraża swoje rozwiązania m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Londynie, Zurychu i Amsterdamie. Jej technologie są także stosowane na drogach ekspresowych i w tunelach na terenie całej Polski. Yunex Traffic rozwija również innowacyjne systemy infrastruktury V2X, wspierające autonomiczne pojazdy i inteligentne systemy transportowe. Podpisana umowa obejmuje dwa kluczowe obszary współpracy: dydaktyczny i naukowo-badawczy.

Współpraca dydaktyczna
W ramach współpracy firma Yunex Traffic Polska wesprze proces kształcenia studentów poprzez:
•    udział ekspertów w zajęciach dydaktycznych,
•    organizację konkursów na najlepsze prace dyplomowe,
•    przygotowanie szkoleń i kursów ze stosowania specjalistycznego oprogramowania,
•    wyposażenie pracowni komputerowej w specjalistyczne oprogramowanie do projektowania programów sygnalizacji świetlnej, w pełni zintegrowane z symulatorem ruchu drogowego Aimsun.
Dodatkowo, we współpracy z Katedrą Systemów Transportowych, planowane jest utworzenie nowoczesnego laboratorium dydaktyczno-naukowego. Studenci uzyskają tam dostęp do najnowszych technologii wspierających rozwój Smart Cities oraz cyfrowych bliźniaków miast.

Współpraca naukowo-badawcza
Obszar naukowy obejmie wspólne realizowanie projektów badawczo-rozwojowych (B+R) oraz aplikowanie o finansowanie na badania dotyczące nowoczesnych rozwiązań w zakresie planowania i sterowania ruchem drogowym. Wspólne działania będą koncentrować się na innowacyjnych technologiach wykorzystywanych w inteligentnych miastach (Smart Cities), w tym:
•    Komunikacja pojazd-infrastruktura (V2X) – systemy pozwalające na bezpośrednią wymianę danych między pojazdami a infrastrukturą drogową (np. sygnalizacją świetlną), co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność transportu.
•    Analiza danych i prognozowanie ruchu – wykorzystanie sztucznej inteligencji i Big Data do modelowania oraz przewidywania wzorców ruchu, co pozwala na dynamiczne zarządzanie infrastrukturą transportową.
•    Zarządzanie transportem publicznym – integracja systemów transportu publicznego z inteligentnymi rozwiązaniami, umożliwiająca np. priorytetowe sterowanie sygnalizacją dla autobusów i tramwajów w celu skrócenia czasu przejazdu.
•    Cyfrowe bliźniaki miast – tworzenie zaawansowanych modeli symulacyjnych miast, które pozwalają na testowanie różnych scenariuszy zarządzania ruchem przed ich wdrożeniem w rzeczywistości.
•    Zrównoważona mobilność – rozwój koncepcji związanych z mobilnością współdzieloną.

Celem współpracy jest nie tylko rozwój zaawansowanych technologii transportowych, ale także przekładanie wyników badań na realne wdrożenia, które poprawią jakość życia mieszkańców miast i zwiększą efektywność systemów transportowych. Podpisanie umowy to ważny krok w kierunku integracji nauki z praktyką oraz tworzenia nowoczesnych rozwiązań dla współczesnych wyzwań transportowych.

Zdj. Od lewej: obecny Kierownik Katedry Systemów Transportowych dr inż. Mariusz Dudek, dr inż. Daniel Kubek, Dziekan WIL PK dr hab. inż Lucyna Domagała, prof. PK, Dyrektor Działu Inżynieringu i Serwisu Łukasz Borowski, Jakub Klimkiewicz Kierownik zespołu do wdrożeń ITS i Adam Grabalski Kierownik sprzedaży