W ostatnim czasie Wydział Inżynierii Lądowej PK stał się realizatorem lub współrealizatorem projektów badawczych o wysokim znaczeniu dla gospodarki, na które otrzymał wysokie środki finansowe.

Jesienią swój projekt "Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania" rozpoczyna m.in. dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK . Celem podstawowym projektu jest stworzenie szeregu narzędzi jakie będą służyły ochronie przed hałasem drogowym. Badaniami będą objęte przede wszystkim zagadnienia: związane z cichymi nawierzchniami, stosowaniem zieleni w otoczeniu dróg, wyciszania dylatacji mostowych, odpowiedniego stosowania ekranów przeciwhałasowych. Praktycznie wszystkie z wymienionych zagadnień ma nowatorski charakter. Istotną nowością i innowacją będzie próba wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie jakim jest tzw. krajobraz akustyczny – wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego. Poza problematyką nawierzchni drogowych do rozwiązania w wyniku badań jest szereg problemów związanych np. z podwyższoną hałaśliwością dylatacji na mostach i wiaduktach, ale również stosowanie zieleni w otoczeniu drogi, której zdolności redukcji nie jest zbyt duża jednak wykazuje również inne pozytywne cechy, jak np. ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza. Ze względu na przyjęte rozwiązania o zrównoważonym charakterze projekt uwzględnia również sprawy związane z ochroną terenów wrażliwych przyrodniczo. W projekcie zostanie także dokonany przegląd rozwiązań i sposobów podejścia do ochrony przed hałasem drogowym w krajach europejskich skupionych wokół Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC. Wysokość dotacji przyznanej na projekt – części dla Uczelni to: 700 500,00 zł. Wartość całego projektu to niemal 2 500 000 zł. W Konsorcjum realizującym projekt są eksperci z Politechniki: Warszawskiej, Wrocławskiej, Białostockiej i Rzeszowskiej. Politechnika Krakowska poza koordynacją projektu (Lider projektu) realizuje w ramach niego 3 zadania: metody aktywne, zieleń, ocena ekranów przeciwhałasowych. Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.

 

Kolejny ważny projekt poprowadzi na PK prof. dr hab. inż. Jarzy Pamin. Profesor jest pierwszym laureatem tegorocznej odsłony konkursu Weave-UNISONO. Badania o wartości prawie 681 000 zł będą prowadzone wspólnie z zespołem prof. dr. inż. Andreasa Menzela z TU Dortmund University (TUDo). Projekt pt. „Analiza termomechaniczna propagujących się niestateczności w metalach – od eksperymentów do wiarygodnej predykcji numerycznej” ma na celu opracowanie modelu obliczeniowego istotnego dla inżynierii mechanicznej i lądowej czyli metod projektowania bezpiecznych konstrukcji, pracujących w warunkach ekstremalnego obciążenia oraz zjawisk niestateczności materiałów. Chodzi o lepsze rozumienie zachowania się materiałów, możliwość symulacji numerycznej tego zachowania i identyfikacji parametrów modeli. Ma to doprowadzić do projektowania i wytwarzania lepszych i bezpieczniejszych produktów, w których niestateczne zachowanie materiału jest kontrolowane. Projekt jest związany z tematyką, obronionej w marcu 2023 r., pracy doktorskiej dr inż. Marzeny Muchy (zrealizowanej częściowo w ramach grantu NCN Preludium),która obecnie przybywa na rocznym stażu podoktorskim w Instytucie Mechaniki na Wydziale Mechanicznym TUDo. O wynikach konkursu poinformowało Narodowe Centrum Nauki.

 

Nie sposób ominąć równie ważnego projektu pod kierownictwem dr. hab. inż. Mariusza Kiecia, prof. PK , który to wspólnie z pracownikami Katedry Dróg, Kolei Inżynierii Ruchu, Katedry Systemów Transportowych oraz Katedry Zarządzania w Budownictwie z PK oraz z Ministerstwem Infrastruktury, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów i Politechniką Częstochowską będą tworzyć system ważenia pojazdów, próbować wdrożyć ten system i zająć się zmianami w prawie, by ów system zadziałał. "Politechnika Krakowska będzie odpowiedzialna za analizę udziału pojazdów przeciążonych i ich wpływu na degradację infrastruktury drogowej, identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie stacji ważenia pojazdów w ruchu w zakresie czynników drogowo-ruchowych i społecznych oraz opracowanie wielokryterialnej metody wyboru miejsc lokalizacji stacji ważenia pojazdów w ruchu" – mówi prof. PK Mariusz Kieć. Wydział otrzymał na ten cel 587 500,00 zł .
Wszystko po to by chronić infrastrukturę drogową, zapobiegać jej niszczeniu oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Projekt „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL) jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Partnerzy przedsięwzięcia podpisali z NCBR umowę na jego realizację w ciągu 3 lat.

Tradycyjnie już, w październiku odbyła się Gala Budowlanych, a podczas niej m.in. wręczenie nagród dla Małopolskiego Inżyniera Roku.

Gospodarzem uroczystości był mgr inż. Mirosław Boryczko, przewodniczący MOIIB, a gości zaszczycili swoją obecnością: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Jerzy Muzyk, II zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, rektor Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.

Z radością informujemy, rokrocznie wśród laureatów są absolwenci WIL.

W tegorocznej edycji pracownik naszego wydziału otrzymał nagrodę również w kategorii Odznaka Honoris Gratia czyli wyróżnienia nadawanego przez prezydenta Krakowa za szczególne zasługi dla miasta. Otrzymał je dr hab. inż. Filip Pachla, prof. PK, pracownik Katedry Mechaniki Budowli i Materiałów. Profesor przez lata pracował przy krakowskich zabytkach jako projektant i kierownik budowy, aktualnie kieruje projektem laboratoryjnym „Mały Inżynier”, jest członkiem jednej z grup roboczych Europejskiego Stowarzyszenia Inżynierii Sejsmicznej i Polskiej Grupy Inżynierii Sejsmicznej i Parasejsmicznej, jest przewodniczący Koła PZITB, jest wiceprezesem Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, wreszcie jest laureatem nagród Rektora PK. I są to jedynie nieliczne, wybrane osiągnięcia Pana Profesora.

I oczywiście wielkie gratulacje dla Małopolskich Inżynierów Roku 2022, którzy osiągnęli znaczne sukcesy w ważnych dla regionu i miasta inwestycjach, naszych absolwentów:

  • Krzysztof Migdał, absolwent specjalność drogi, ulice, lotniska WIL PK, aktualnie członek Zarządu spółki Trasa Łagiewnicka i inżynier kontraktu budowy Trasy Łagiewnickiej.
  • Mateusz Gronicz, absolwent specjalność mosty i budowle podziemne kierunku Budownictwo na WIL, od zeszłego roku kierownik budowy odcinka Naprawa – Skomielna (budowa drogi S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój).
  • Tomasz Wójcik, również absolwent budownictwa na WIL, dyrektor kontraktu firmy Budimex (budowa obwodnicy Zabierzowa ‎w ciągu drogi ‎krajowej nr 79), ostatnio kierownik budowy przebudowy linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – Al. Jana Pawła II – Plac Centralny.

Cieszymy się, że Wydział „wypuszcza” takich zdolnych, ambitnych ludzi sukcesu.

Gratulacje dla wszystkich wyróżnionych!
 

Wydział rozpoczyna kolejną, niezwykle szeroką współpracę, tym razem z firmą UNIBEP. Skorzystają na niej również studenci studiów w języku ukraińskim prowadzonych na WIL.

UNIBEP weźmie udział w organizowaniu praktyk i wizyt zawodowych oraz wykładów dla studentów Wydziału IL. Przedsiębiorstwo będzie uczestniczyć również w formułowaniu tematów prac dyplomowych. W przyszłości zapewnia o możliwości zatrudniania absolwentów naszego Wydziału.  Dodatkowo firma ufundowała nagrody w postaci stypendiów dla  wyróżniających się w nauce studentów  będących obywatelami Ukrainy, studiujących na kierunku Budownictwo. 

Nasi naukowcy będą prowadzić szkolenia, kursy, studia podyplomowe i doktoraty wdrożeniowe dla pracowników UNIBEP; opracowywać ekspertyzy na potrzeby firmy i wspierać pracowników przedsiębiorstwa w aplikowaniu i realizacji projektów badawczych. Strony wspólnie planują organizować seminaria, webinary i konferencje.

Umowa została podpisana w gabinecie JM Retora Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty.

od lewej: prof. Andrzej Szarata, prof. Lucyna Domagała, Aneta Andruszkiewicz - dyrektor HR w Unibep SA oraz Dariusz Blocher -prezes Zarządu Unibep SA / fot. Jan Zych

13 października 2023 r. Wydział Inżynierii Lądowej PK ponownie stał się stroną w umowie, a właściwie w dwóch umowach, które zostały podpisane w gabinecie JM Rektora.

Umowy z krakowską firmą Soneta Sp. z o.o. i EX7 ze Skawiny generalnie dotyczą wymiany doświadczeń; organizacji wspólnych konferencji, szkoleń, może nawet studiów podyplomowych oraz szeroko pojętej współpracy w zakresie badań i dydaktyki.

W zamian za pomoc w ekspertyzach, w rewanżu za wsparcie merytoryczne pracowników z WIL we wnioskowaniu o granty badawcze czy udział w przetargach, studenci naszego Wydziału otrzymają korzyści w postaci ofert praktyk i fundowanych nagród za prace dyplomowe.

Zapowiadane jest zorganizowanie pracowni do zajęć laboratoryjnych w temacie zarządzania magazynem wysokiego składowania, z użyciem autorskiego oprogramowania firmy EX7 pod nazwą XWMS, zintegrowanego z systemem enova365 firmy Soneta Sp. z o.o.

Powyższe ma służyć również zwiększeniu potencjału Katedry Systemów Transportowych oraz  zwiększeniu świadomości marki Soneta - enova365 i EX7 na rynku.

zdj. Jan Zych, JM Rektor PK z przedstawicielami firmy EX7

 

Zdj. Jan Zych, JM Rektor PK z przedstawicielem firmy Soneta Sp. z o.o.

 

Zdj. Jan Zych. Na zdjęciu dr inż. Daniel Kubek, koordynator umowy ze strony PK, Tomasz Jaworski, Łukasz Krupczak, rektor PK prof. Andrzej Szarata, dziekan WIL dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK, Robert Czuła oraz dr inż. Mariusz Dudek, kierownik Katedry Systemów Transportowych.

 

II Edycja Konkursu architektoniczno-inżynierskiego pt. "DWA OBLICZA, JEDNA PRZYSZŁOŚĆ".  
 
Konkurs organizowany jest przez Stowarzyszenie Producentów Betonów, miesięcznik Builder, APA Wojciechowski Architekci - partnera merytorycznego oraz WSC Witold Szymanik - partnera technologicznego, w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego Builder for the Future.
 
Zadaniem uczestników Konkursu jest „Projekt koncepcyjny architektoniczno-inżynierski nowoczesnego centrum technologicznego wraz z kompleksem biurowym, będącym siedzibą Stowarzyszenia Producentów Betonów, na działce w Porcie Żerańskim w Warszawie”, uwzględniający zastosowanie dwóch podstawowych technologii: prefabrykacji betonowej oraz autoklawizowanego betonu komórkowego (ABK).

Jednym z elementów edukacyjnych konkursu będzie maraton architektoniczno-inżynierski, który odbędzie się w Warszawie w terminie 14-16 maja 2024 roku.

Konkurs skierowany jest do studentów z kierunków architektury i budownictwa ogólnopolskich uczelni wyższych. W konkursie mogą wziąć udział zespoły architektoniczno-budowlane reprezentujące ośrodki akademickie, prowadzące kierunki kształcenia architektura oraz budownictwo w uczelniach publicznych i prywatnych. Daną uczelnię lub połączone dwie uczelnie, może reprezentować więcej niż jeden zespół projektowy. Do konkursu zostanie zakwalifikowanych maksymalnie 10 zespołów, o czym będzie decydować kolejność przesłania kompletnego formularza zgłoszenia zespołu.
Zespół projektowy może składać się z maksymalnie 4 studentów, minimum po jednym z kierunków: architektura i  budownictwo oraz z jednego lub dwóch opiekunów – np. pracowników dydaktycznych uczelni, opiekunów kół naukowych.

Zapraszamy do zgłoszenia w Konkursie "Dwa oblicza, jedna przyszłość" zespołu reprezentującego Politechnikę Krakowską. Zgłoszenia do 30 listopada 2023 r.

O KONKURSIE

REGULAMIN

NAGRODY

 


 

10 października 2023 r. grupa ukraińskich studentów naszego Wydziału wraz z Dziekan WIL prof. Lucyną Domagałą, wzięła udział w konferencji naukowej „Dni Betonu”, która odbyła się w Wiśle.

„Dni Betonu” są jednym z największych „budowlanych” wydarzeń naukowo-technicznych w Polsce i Europy. Konferencja „Dni Betonu” to bogata oferta wykładów i prezentacji pokazujących współczesne tendencje w rozwoju technologii betonowych.

Studenci i Pani prof. Lucyna Domagała uczestniczyli w sesji Forum odbudowy Ukrainy. Skala rosyjskich zniszczeń w Ukrainie jest ogromna: w gruzach legły domy, szpitale, szkoły, drogi. Należy to wszystko odbudować, a właściwie – zbudować na nowo, wedle unijnych standardów.

Uczestnicy sesji dyskutowali o obecnej i przyszłej współpracy, partnerstwie przemysłowym między Polską a Ukrainą, planowaniu niezbędnych inwestycji i warunkach ich realizacji, logistyce i nowych technologiach.

fot. archiwum WIL