Główne kierunki prac naukowo-badawczych realizowanych w Katedrze Systemów Transportowych można pogrupować na pięć dużych obszarów działań:
- logistyka i spedycja:
- badanie i modelowanie systemów dystrybucji towarów w tym na obszarach miejskich;
- rozwój technik optymalizacji i algorytmów dla potrzeb systemów logistycznych;
- opracowanie mechanizmów integracji ogniw łańcuchów dostaw;
- rozwój i zastosowanie metod z zakresu inżynierii danych i uczenia maszynowego do analizy i wspomagania procesów decyzyjnych w systemach logistycznych;
- rozwój technik optymalizacji i algorytmów dla potrzeb wewnętrznych łańcuchów logistycznych przedsiębiorstw;
- zastosowanie technik symulacji komputerowych do projektowania, analizy i zachowania się systemów logistycznych w zmiennych warunkach zewnętrznych;
- badanie możliwości wdrożenia roweru towarowego w miastach.
- transport pasażerski zbiorowy (miejski i regionalny)
- rozwój metod planowania, racjonalizacji i optymalizacji systemów transportu zbiorowego;
- analiza skuteczności poszczególnych środków zapewniających priorytet pojazdom publicznego transportu zbiorowego;
- rozwój nowoczesnych technik i narzędzi pomiarowych w transporcie zbiorowym;
- rozwój metod oceny jakości miejskiego i regionalnego transportu zbiorowego;
- rozwój integracji transportu kolejowego z innym podsystemami z uwzględnieniem kontekstu lokalnego jak i regionalnego;
- wykorzystanie lokalnych systemów transportu zbiorowego do obsługi ruchu turystycznego.
- nowoczesne formy transportu pasażerskiego indywidualnego
- analiza efektywności funkcjonowania stref płatnego parkowania;
- kształtowanie odpłatności za parkowanie w strefie płatnego parkowania w zależności od jej położenia;
- optymalizacja lokalizacji i wielkości parkingów Park&Ride zarówno w obszarach miejskich jak i zamiejskich szczególnie w sąsiedztwie przystanków kolejowych;
- rozwój systemu carpooling, także jako forma zapewnienia obsługi transportowej na obszarach wiejskich, a także obszarów przemysłowych na terenach podmiejskich;
- rozwój systemu carsharing w tym wprowadzenie taboru elektrycznego oraz popularność tego systemu wśród turystów;
- urządzenia transportu osobistego (UTO) m. in. hulajnogi elektryczne.
- ruch niezmotoryzowany (wraz z działaniami propagującymi)
- dalsze udoskonalanie procedury opracowania planów zrównoważonej mobilności z uwzględnieniem polskiej specyfiki i uwarunkowań lokalnych;
- analiza wpływu kontekstu przestrzennego oraz jakości infrastruktury na wybór trasy w ruchu pieszym i rowerowym;
- doskonalenie sposobu propagowania ruchu niezmotoryzowanego w obszarze miast, a także w terenach rekreacyjnych;
- metody poprawy wzajemnego bezpieczeństwa w ruchu pieszym i rowerowym.
- prognozowanie podróży i ruchu osób oraz przewozu ładunków
- doskonalenie metod uwzględniających przepływy międzygałęziowe potoków pasażerskich;
- opracowanie modelu ruchu niezmotoryzowanego uwzględniającego wpływ jakości infrastruktury transportowej na wielkość ruchu, zwłaszcza rowerowego;
- specyfika ruchu turystycznego w modelowaniu ruchu zarówno w skali miasta jak i w kontekście regionalnym;
- rozwój metod prognozowania przewozów ładunków w sieciach logistycznych;
- możliwość wykorzystania baz danych telefonii komórkowej dla potrzeb weryfikacji wyników kompleksowych badań ruchu;
- kierunki integracji planowania struktury przestrzennej miasta oraz aglomeracji z systemem transportowym.