W dnuaich 15-18 maja 2024 r. odbyło się 16th International Symposium on Human-Induced Vibrations and Seismic Influence on Structures (#HIVIB2024).

Sympozjum miało na celu zgromadzenie naukowców akademickich i specjalistów z zakresu inżynierii lądowej w celu przedstawienia i omówienia #teoretycznych i #eksperymentalnych metod analiz zagadnień dynamicznych konstrukcji inżynierskich. W sympozjum uczestniczyli również nasi studenci.

Organizatorzy przekazuję wyrazy wdzięczności sponsorom za wsparcie, które umożliwiło realizację tego przedsięwzięcia. Ich obecność i zaangażowanie były kluczowe dla sukcesu sympozjum, a mowa o: ABB Ltd., Aspekt Laboratory Ltd., Dewesoft, Envibra Ltd., EC TEST Systems Ltd., ERBET Ltd., MMR Group TransComfort Ltd. oraz REKMA Ltd. Wsparciem w organizacji natomiast służyli: Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział Małopolski.

 

fot. J. Zych

 

Oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP w Krakowie zorganizował kolejną, 51. edycję  Konkursu na najlepsze prace dyplomowe w dziedzinie transportu dla absolwentów uczelni wyższych Krakowa. Złożono w nim prace I i II stopnia absolwentów uczelni wyższych Krakowa obronione w 2023 roku. Regulamin konkursu dopuszcza również udział prac absolwentów uczelni z innych miast, jeśli dotyczą tematyki transportowej Krakowa i Małopolski.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono łącznie 36 prac inżynierskich i magisterskich: 24 prace z Politechniki Krakowskiej, 5 prac z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 5 prac z Akademii Górniczo-Hutniczej i 2 prace z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Prace dyplomowe oceniane były przez specjalistów – praktyków z poszczególnych dziedzin, każdą pracę oceniało dwóch niezależnych członków Kapituły Konkursu.

Uroczysta Gala ogłoszenia wyników konkursu i wręczenia nagród laureatom odbyła się w dniu 20 maja 2024 r. w Sali Senackiej Politechniki Krakowskiej. W uroczystości uczestniczył Prorektor Politechniki Krakowskiej ds. Ogólnych dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK oraz Prodziekan Wydziału Inżynierii Lądowej – dr inż. Aleksandra Faron.

Laureaci z Politechniki Krakowskiej:

PRACE INŻYNIERSKIE

Kategoria: infrastruktura transportu

I miejsce – praca prowadzona przez dr. inż. Łukasza Ścisło pt.: „Niskokosztowy system do monitorowania i geolokalizacji transportów wrażliwych oparty o czujniki telefonu komórkowego, aplikacje MATLAB I MATLAB MOBILE”, autor: Mateusz Kulesza

II miejsce – praca prowadzona przez dr. inż. Jana Gertza, prof. PK pt.: „Systemy  monitoringu wizyjnego stosowane na obiektach obsługi pasażerskiej w PKP PKL SA”, autorka: Patrycja Giza

Kategoria: procesy transportowe

I miejsce – praca prowadzona przez dr. inż. Krystiana Baneta pt.: „Koncepcja zmian obsługi transportowej obszaru Prądnik Czerwony Wschód w Krakowie”, autorka: Edyta Sendrowicz

II miejsce – praca prowadzona przez dr. inż. Jana Gertza, prof. PK pt.: „Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach granicznych”, autor: Kamil Drąg

Dwa równorzędne III miejsca – praca prowadzona przez dr inż. Zofię Bryniarską pt.: „Analiza poziomu informacji pasażerskiej w pojazdach Krakowskiej Komunikacji Miejskiej”, autor: Antoni Krawiec oraz praca prowadzona przez dr. hab. Piotra Kozioła, prof. PK pt.: „Funkcjonowanie terminalu intermodalnego w Brzesku”, autor: Dawid Adamus

Dwa równorzędne wyróżnienia – praca prowadzona przez dr inż. Aleksandrę Ciastoń-Ciulkin pt.: „Analiza i ocena systemu transportu pasażerskiego w aglomeracji krośnieńskiej”, autorka: Maria Magdalena Materniak oraz praca prowadzona przez dr. inż. Krystiana Baneta pt.: „Koncepcja zmian w zagospodarowaniu przestrzennym i obsłudze transportowej obszaru Salomea – Okęcie Zachód w Warszawie”, autorka: Gabriela Magdalena Ptak

PRACE MAGISTERSKIE

Kategoria: infrastruktura transportu

II miejsce – praca prowadzona przez dr inż. Aleksandrę Faron pt.: „Koncepcja przekształceń obszaru w Centrum Miasta w oparciu o wytyczne URBAN VEHICLE ACCESS REGULATIONS jako element polityki mobilności na przykładzie rejonu Zabłocia w Krakowie”, autorka: Marcelina Kowalczyk

III miejsce – praca prowadzona przez dr inż. Aleksandrę Faron pt.: „Koncepcja przekształceń funkcjonalnych na przykładzie fragmentu ul. Kalwaryjskiej w Krakowie, uwzględniająca ideę zrównoważonej mobilności w miastach”, autorka: Anna Małek

Kategoria: procesy transportowe

II miejsce – praca prowadzona przez dr inż. Aleksandrę Ciastoń-Ciulkin pt.: „Możliwości wykorzystania kolei w obsłudze podróży wewnątrzmiejskich na przykładzie Aglomeracji Łódzkiej”, autor: Filip Bejmert

II miejsce – praca prowadzona przez dr. inż. Mariusza Dudka pt.: „Obsługa transportowa obszarów wiejskich na przykładzie powiatu żywieckiego”, autorka: Katarzyna Mieszczak

III miejsce – praca prowadzona przez dr inż. Aleksandrę Ciastoń-Ciulkin pt.: „Wpływ konfliktów światowych na globalne łańcuchy dostaw”, autor: Karol Smul

Więcej na ten temat.

fot. Jan Zych

From concept to construction: How Cracow University of Technology’s civil engineering degree empowers graduates for the modern workforce?

Since joining Cracow University of Technology, Lucia Massinda’s perception of the civil engineering field has evolved significantly. The student from Mozambique initially thought it was solely about the design and construction of infrastructure such as bridges, roads, and buildings.

That has since expanded a lot...

Read more

 

 

Na podstawie umowy Politechniki Krakowskiej i spółki Koleje Małopolskie, która została podpisana 8 maja 2024r.  studenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Wydziału Mechanicznego będą mogli korzystać z wymiany eksperckiej wiedzy i doświadczeń oraz wsparcia przedsięwzięć edukacyjnych i szkoleniowych m.in. poprzez:

  • opiniowanie przez specjalistów Kolei Małopolskich programów kształcenia na kierunkach, związanych z transportem kolejowym i systemami transportowymi
  • włączanie do programów kształcenia tematyki transportu regionalnego,
  • proponowanie tematów prac dyplomowych opartych na rozwiązywaniu rzeczywistych wyzwań inżynierskich pojawiających się w działalności spółki
  • realizację studenckich praktyk i staży,
  • udział w zajęciach, konferencjach, sympozjach i seminariach naukowo-technicznych.

Zdjęcie: Uczestnicy współpracy i uroczystego podpisania porozumienia, od lewej: dr inż. Mariusz Dudek, kierownik Katedry Systemów Transportowych WIL PK, dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, kierownik Katedry Dróg Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK, dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin, zastępca kierownika Katedry Systemów Transportowych WIL PK, Mariusz Sowiński, zastępca dyrektora w Departamencie Utrzymania Kolei Małopolskich, dr hab. inż. Lucyna Domagała, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PK, Tomasz Warchoł, prezes spółki Koleje Małopolskie, prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, dr inż. Iwona Zwierzyk-Klimek, pełnomocnik Zarządu Kolei Małopolskich, dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, dr hab. inż. Bogdan Szybiński, prodziekan Wydziału Mechanicznego PK / Fot. Jan Zych


 

Duży sukces naukowców Politechniki Krakowskiej w konkursie Proof of Concept, organizowanym przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej ze środków unijnych! Cztery projekty z PK otrzymały finansowe wsparcie na weryfikację potencjału rynkowego swoich rozwiązań, w tym dr inż. Maciej Pilch z Wydziału Inżynierii Lądowej (współpracujący z Wydziałem Inżynierii i Technologii Chemicznej).

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej po raz pierwszy prowadziła nabór wniosków w działania w ramach konkursu Proof of Concept, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Rozdzieliła środki w łącznej wysokości prawie 19 mln zł (wpłynęło 236 wniosków). Działanie konkursu umożliwia zdobycie dotacji na realizację prac B+R dla weryfikacji postawionej hipotezy badawczej i oceny potencjału wdrożeniowego wyników badań. Efektem przeprowadzonych w ciągu 12 miesięcy badań powinien być postęp na ścieżce prowadzącej do komercjalizacji projektu.

Zwycięski projekt z WIL otrzyma wsparcie w wysokości 688 128,00 zł na projekt „Nowe polimerowe systemy sensoryczne typu Pressure Sensitive Paints do testów aerodynamicznych na potrzeby dokładnego prognozowania wpływu konstrukcji budowlanych na ryzyko występowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych oraz komfort wiatrowy przechodniów na terenach zurbanizowanych”

Gratulujemy!

 

Baza laboratoryjna Politechniki Krakowskiej poszerzyła się o unikatową pracownię komputerową – laboratorium VR, które dziś, 9 maja 20204 roku zostało oficjalnie otwarte na Wydziale Inżynierii Lądowej.

Wydarzenie odbyło się z udziałem władz Wydziału Inżynierii Lądowej, a także prezesa Zarządu patronującej sali firmy Erbet Sp. z o.o., Tomasza Ćwikowskiego.

Wyposażenie znajdującego się w Galerii GIL laboratorium wprowadza na wyższy poziom możliwości dydaktyczne uczelni. Wszystko poprzez zastosowanie najnowszych technologii dotyczących modelowania informacji o budynku (BIM), przeglądów i rewizji projektów, koordynacji wielobranżowej, wyszukiwania błędów projektowych i ich rozwiązywania. W laboratorium VR WIL wykorzystywane będą innowacyjne techniki immersyjnego nauczania VR w kształceniu inżynierów budownictwa cyfrowego. "Naszym celem jest próba takiego przygotowania absolwentów specjalności BIM, aby byli gotowi do podjęcia wyzwań współczesnego rynku budownictwa cyfrowego, otwartych na innowacje i potrafiących stosować je w codziennej praktyce zawodowej, kompetentnych w używaniu najnowszych technologii informatycznych w realizowanych projektach" – mówi dr inż. Jacek Magiera.

Więcej na ten temat.

Galeria zdjęć z otwarcia